SPRILA en SPULA, subsidie voor laadinfrastructuur
29 juli 2024
In september en oktober komt RVO met drie nieuwe regelingen rondom de laadinfrastructuur. Allereerst is dat de SPRILA (Subsidieregeling voor Private Laadinfrastructuur bij bedrijven) met de onderdelen ‘Aanschaf’ en ‘Advies’. In oktober komt daar ook de SPULA (Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer) bij.
SPRILA – elektrisch opladen op eigen terrein
De SPRILA moet het voor ondernemers makkelijker maken om laadinfrastructuur aan te leggen op eigen of gehuurd terrein. Je kunt als ondernemer, consortium of concessiehouder subsidie aanvragen voor:
- advies en aanleg van laadinfrastructuur voor AC-laadstations (budget € 17.900.000)
- advies en aanleg van laadinfrastructuur voor DC-laadstations voor andere aanvragers dan OV-concessiehouders of touringcarbedrijven (budget € 15.542.000)
- advies en aanleg van laadinfrastructuur voor DC-laadstations voor OV-concessiehouders of touringcarbedrijven (budget € 3.480.000)
Wat betekent SPRILA Advies voor mij?
Wanneer je de SPRILA wilt inzetten voor advieskosten, dan geldt een subsidiepercentage van 50% tot maximaal € 3.500. Je kunt de SPRILA Advies ook aanvragen voor reeds opgevraagd advies, wanneer dit voldoet aan de eisen van RVO en ná 1 april 2024 is opgesteld. Op de website van RVO vind je alle voorwaarden die RVO aan je advies stelt. Hier kun je ook en een format voor het advies downloaden.
Wat betekent SPRILA Aanleg voor mij?
Wie tot het aanleggen van laadinfrastructuur wil overgaan, kan subsidie aanvragen via de SPRILA Aanleg. De laadinfrastructuur moet bestaan uit:
- de basislaadinfrastructuur, inclusief de hoofdaansluiting en de bekabeling
- een of meer DC-laadstations met een vermogen vanaf 20 kW met minimaal één laadpunt
- en/of een of meer AC-laadstations met een vermogen van minimaal 11 kW met samen minimaal 4 laadpunten
- en/of een of meer AC-laadstations met een vermogen vanaf 43 kW
Alleen concessiehouders van openbaar vervoer kunnen ook subsidie aanvragen voor laadstations vanaf een vermogen van 600 kW.
Wanneer je minimaal € 25.000 subsidie aanvraagt voor aanleg van laadinfrastructuur, dan kun je ook een stationaire batterij in je aanvraag meenemen. Hier zijn wel speciale voorwaarden aan verbonden. Deze vind je terug op de website van RVO.
De subsidie is per aanvrager maximaal € 350.000 per kalenderjaar. De exacte subsidiebedragen zijn afhankelijk van de mkb-status van de aanvrager en de stroomtoevoer en het vermogen van het laadstation. Let op: afhankelijk van de hoogte van de aangevraagde subsidie moet je ofwel eerst je laadinfrastructuur aanleggen, ofwel eerst een offerte opvragen. Na aanschaf van laadinfrastructuur kom je mogelijk ook in aanmerkingen voor de MIA (Milieu-investeringsaftrek).
De subsidie voor een stationaire batterij van maximaal 1.000 kWh is € 160 per kWh voor mkb en € 80 per kWh voor een groot bedrijf. Voor concessiehouders van openbaar vervoer geldt geen maximaal bedrag.
Vanaf oktober: SPULA
Voor het aanleggen van laadinfrastructuur op een publiek toegankelijke locatie is een aparte regeling beschikbaar: Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPULA). Jouw oplaadpunten moeten altijd publiek toegankelijk zijn en aan een aantal voorwaarden voldoen. Deze vind je op de website van RVO. Wanneer er onvoldoende netcapaciteit is, is het ook mogelijk om per laadlocatie aanvullende subsidie aan te vragen voor een stationaire batterij.
Het minimale subsidiebedrag is € 25.000. Verder gelden de onderstaande bedragen:
- € 19.000 voor een laadstation met een vermogen vanaf 200 kW tot 350 kW
- € 43.000 voor een laadstation met een vermogen vanaf 350 kW
- € 80 per kWh opslag voor een stationaire batterij
Let op: voor deze regeling kan er per tweecijferig postcodegebied maximaal 3 keer subsidie worden toegekend
Interesse in SPRILA of SPULA? Neem contact met ons op!
Er is veel mogelijk met deze regelingen. Tegelijkertijd moet je aan veel voorwaarden (kunnen) voldoen. Wil je meer weten over deze regelingen, of ben je van plan een aanvraag te doen? Neem contact met ons op voor een persoonlijke subsidiegesprek.