“Subsidieaanvragen zijn niet onze core business, wij zijn goed in het ontwikkelen van 3D-printers. Maar als scale-up hebben we de toelages wèl nodig om te blijven innoveren. Daarom is Innovencio onze partner. Ten eerste kenden wij alleen de meestgebruikte subsidies, terwijl er nog veel meer kansen zijn. En ten tweede zijn onze aanvragen met Innovencio succesvol. Zo kregen we een Eurostarssubsidie en een MIT-subsidie toegekend. Die laatste was voor het ontwikkelen van 3D-printers voor toepassingen in het gebit.”“Innovencio zag in Eurostars een subsidiekans voor ons. Dit is een subsidie voor technisch innovatief onderzoek waarbij een buitenlandse partner betrokken moet worden. Innovencio heeft de hele subsidieaanvraag begeleid. Van het uitzoeken van de eisen, deliverables en planning tot het meeschrijven en -lezen van de aanvraag. Sterk is dat Innovencio interviewende vragen stelt en daarbij allerlei mensen in de organisatie benadert. Een aanvraag gaat pas de deur uit als die strategisch klopt en er geen tegenstrijdigheden meer inzitten. Dat loont.”“Strategisch gezien leren we veel van Innovencio. De ene subsidieaanvraag moet je ècht anders insteken dan de andere. RVO-subsidies zijn er bijvoorbeeld op gericht om een technische uitvinding te stimuleren. In de aanvraag leest de subsidieverstrekker liever diepgang over die innovatie, ook al is die slechts aantrekkelijk voor een kleine markt, dan dat er een magere uitvinding voor een grotere markt wordt voorgesteld. Als je dit weet, kan je hier de aanvraag op toespitsen.”Mathijs Kossen