Innovation Impact Challenge (voorheen SBIR)

Innovation Impact Challenge (eerder SBIR genoemd) biedt de mogelijkheid om concreet te werken aan een betere wereld: de wereld van morgen. Dit is een succesvolle methode, waarbij de overheid als launching customer ondernemingen, vooral innovatieve mkb’s en start-ups, uitdaagt om innovatieve oplossingen te ontwikkelen voor uiteenlopende maatschappelijke vraagstukken.

Innovation Impact Challenge is vormgegeven als een gefaseerde innovatiecompetitie, waarbij per fase de ondernemingen met de beste offertes doorgaan.

Carina Meertens

Carina Meertens

Expert Innovation Impact Challenge

Wil je meer weten over de Innovation Impact Challenge-procedure? Ik help je graag verder.

Hoe werkt Innovation Impact Challenge?

Een aanbestedende dienst (bijvoorbeeld ministeries, uitvoeringsorganisaties en decentrale Overheden), identificeren een specifieke uitdaging en stellen een budget beschikbaar. Geïnteresseerde marktpartijen dienen een projectvoorstel (haalbaarheidsonderzoek) en bijbehorende offerte in.

Fase 1: Ondernemers met de beste offertes krijgen de opdracht – met financiële tegemoetkoming – om de ideeën op haalbaarheid te testen. Het haalbaarheidsonderzoek wordt binnen een afgesproken termijn en voor een overeengekomen offertebedrag uitgevoerd. De opdrachtgever besluit welke projecten een opdracht krijgen voor fase 2.

Fase 2: In fase 2 gaan alle haalbaar gebleken ideeën uit fase 1 opnieuw een competitie aan. Ondernemers starten een onderzoeks- en ontwikkelingstraject en leveren voor een afgesproken prijs en binnen een afgestemd termijn een eindresultaat op.

Fase 3: Bij een succesvol verloop van fase 2, gaat de ondernemer door met het marktrijp maken van de innovatie. De Overheid financiert deze fase niet, maar brengt deze wel onder de aandacht en volgt deze actief.

Globale planning

Het tijdspad voor een Innovation Impact Challenge oproep varieert, maar als vuistregel geldt:

  • fase 1 uitgevoerd binnen 3–6 maanden na toezegging;
  • fase 2 uitgevoerd binnen 1–2 jaar na toezegging.

Wat zijn de voordelen van de Innovation Impact Challenge?

  • Als bedrijf krijg je zowel financiering als de ruimte om je idee verder te ontwikkelen;
    • Tenderprincipe: men werkt voor een afgestemd offertebedrag en niet volgens een vastgesteld percentage zoals bij een subsidie;
  • Het intellectueel eigendom van de innovaties blijft bij de ondernemer;
  • Fasering van haalbaarheidsonderzoek tot de vermarkting;
  • Een overheidsinstantie als potentiële ‘first launching customer’;
  • Korte doorlooptijden en fasering van projecten.

Wat is het financieel effect op jouw bedrijf?

Iedere oproep voor de Innovation Impact Challenge heeft een eigen budget, waardoor de exacte details per oproep verschillen. Het budget wordt opgesplitst in een maximumbedrag voor een offerte per fase, waarbij het aantal te honoreren projecten voor iedere fase afhangt van de prijs en kwaliteit van de best beoordeelde offertes per fase. Dit is vergelijkbaar met een tendersysteem. Doordat de Innovation Impact Challenge een pre-commerciële inkoop van innovaties is, werkt men per fase volgens een afgestemd offertebedrag en wordt het afgesproken bedrag uitgekeerd na toezegging van de opdracht.

Openstaande Innovation Impact Challenge-oproepen

Innovation Impact Challenge Arbeidsbesparende Innovaties voor de energietransitie

Ben je actief in de energietransitie en wil je die graag helpen versnellen? Heb je aansluitend daaraan innovatieve ideeën over hoe je met minder arbeid bestaande energietechnologieën kunt installeren en onderhouden? Dan kun je tot en met 23 september 2025 een aanvraag doen binnen deze oproep.
De energietransitie vraagt om de inzet van veel mensen en met de langdurige krapte op de arbeidsmarkt is dat een grote uitdaging. Daarom wil de overheid inzetten op arbeidsbesparing met behoud van de doelen van de energietransitie. Heb je ideeën voor innovaties die leiden tot een verminderde arbeidsvraag in de energietransitie, wil je deze ontwikkelen en implementatierijp maken? Dan is de ‘Innovation Impact Challenge Call Arbeidsbesparende Innovaties voor de energietransitie’ geschikt voor jou. Het gaat daarbij overigens wel om innovaties rondom bestaande energietechnologieën voor de energietransitie, waarbij je kans ziet om in ontwerp, installatie, beheer, onderhoud en/of ontmanteling het werk arbeidsefficiënter te doen.
Voor fase 1 is er € 200.000 beschikbaar, voor fase 2 € 800.000. Het maximumbedrag per haalbaarheidsonderzoek bedraagt € 30.000.

Satellietdata ten behoeve van biodiversiteit in Nederland: subthema water

Het Netherlands Space Office (NSO) daagt jou als ondernemer uit om nieuwe diensten en/of producten te ontwikkelen op basis van onder andere satellietdata, ten behoeve van informatievoorziening voor biodiversiteit. In deze oproep, die open is tot en met 6 oktober 2025, staat het subthema ‘water’ centraal.
Omdat biodiversiteit een breed onderwerp is, publiceert NSO het komende jaar verschillende IIC oproepen, waarbij telkens een ander subthema centraal staat. NSO wil met deze serie van IIC oproepen het gebruik van satellietdata voor de informatievoorziening voor biodiversiteit aanjagen. Satellietdata bieden namelijk nieuwe mogelijkheden voor het monitoren van biodiversiteit. Waar de IIC vaak vanuit een specifieke overheidspartij een afgebakend vraagstuk voorlegt aan de markt, is deze IIC breder opgezet:  marktpartijen mogen binnen het thema biodiversiteit zelf een vraagstuk identificeren met één of meerdere (semi-)publieke organisaties als probleemhouder en daarvoor een oplossing ontwikkelen.

De indieners van de beste voorstellen krijgen een opdracht voor een haalbaarheidsonderzoek (IIC fase 1). De meest veelbelovende haalbaarheidsonderzoeken krijgen een vervolgopdracht om een prototype te ontwikkelen en te demonstreren (IIC fase 2). Het maximum budget per project voor een haalbaarheidsonderzoek in fase 1 bedraagt € 70.000. Er worden in fase 1 maximaal 4 haalbaarheidsonderzoeken gecontracteerd. Het maximum bedrag per project voor fase 2 bedraagt € 100.000. In totaal is er een maximum budget van € 480.000.

Waarom Innovencio betrekken bij je aanvraag?

    • Actieve benadering van de klant

    Doordat we nauw contact onderhouden met onze klanten en goed op de hoogte zijn van de werkzaamheden en verdere ontwikkelingen, kunnen wij een klant gericht benaderen als we zien dat ze aansluiten bij de Innovation Impact Challenge-openstelling (of andere subsidieregelingen).

    • Uitgebreide begeleiding gedurende alle fases tot aan het vermarkten van de innovatie

    De Innovation Impact Challenge is een georganiseerde innovatiecompetitie, waarbij we gezamenlijk een offerte opstellen (incl. project- en businessplan) voor de Challenge waarin je wilt deelnemen. Het traject kent in de meeste gevallen meerdere fases, waarin je per fase bepaalde stappen moet nemen. Als sparringpartner en aanvraagschrijver geven we je een zo groot mogelijke kans van slagen.

    • Brede ervaring en kennis van zaken

    Door de jarenlange ervaring van onze consultants, weten wij precies hoe we een aanvraag moeten verwoorden. Daarnaast weten we goed wat wel en niet binnen een regeling valt. Zo krijgt jouw project de grootst mogelijke kans van slagen.

Voor meer informatie, neem gerust contact op met Carina Meertens.
Volg Innovencio op LinkedIn om op de hoogte te blijven van de actuele oproepen voor de de Innovation Impact Challenge.

Ook een idee voor een mooi project?